top of page

Vintern 2022/2023 Vad händer i garaget


ree

Vad har hänt i Hasses garage under vintern? Det har blivit en hel del, men nu är jag färdig med det mesta och väntar på att våren skall komma. Passar på att ta en bira och en korv. I detta inlägga tänkte jag gå igenom vad som blivit nytt eller blivit uppdaterat, smått som stort. En del saker har fått sina egna inlägg, där det har beskrivits lite mer utförligt.

De stora sakerna som hänt har vart ombyggnationen till servostyrning, byte av oljepump och nya lager i motorn, samt att ny klädsel är på gång. Så vi tar det härifrån.

ree

Nya servosnäckan från Opel Omega kommit på plats. För att se hela byggnationen, titta på inlägget om "servostyrning".

ree

En elektrisk servopump från Volvo V50 är monterad i motorrummet. Både styrsnäckan och pumpen är köpta på Bildelsbasen (bilskrot) för under 2000 kr. Ett nytt konverteringskitt kostar 15-20.000 Kr.

ree

Pumpen monterad och på plats.

ree

För att få plats med styrsnäckan krävdes en del ombyggnation av grenrören. 

ree

Allt på plats och snäckan är skyddad mot värmestrålning med hjälp av glasfiberförband som leder bort värmen en bit längre bort på röret. 

ree

Nya oljepumpen på plats. För er som inte är så inne på detta med motorer och hur de ser ut under skallet, så sitter denna pump i botten på motorn i det som kallas för oljetråget. Så för att komma åt den måste motorn skruvas ner underifrån bilen. Pumpen är av högkapacitets typ och skall ge extra högt tryck och flöde. Den blanka silen är där oljan sugs upp in i pumpen från botten på tråget.

ree

När motorn ändå var nerskruvad passade jag på att byta lager på vevaxeln och vevstakar. 

ree

Detta är de tre mittersta ramlageröverfallen som är bortskruvade. Ni ser att det högra lagret ser inte så bra ut, så det var tur att jag passade på att bytt alla lager. 

ree

Detta är det bakersta lagret med sin blåa packbox som skall täta mot växelådan. Den röda "hallonsylten" är ett specialfett som ämnvänds för att smörja lagren de första sekunderna innan oljan hinner rusa in i alla kanaler och smörja upp.

ree

Nu hoppar vi snabbt över till något som inte är så oljigt och kladdigt. Ny stoppning på baksoffan är klar. Vi provmontera allt innan de skall kläs med skin , så allt får plats och att de har rätt stoppning samt att det ser bra ut. 

ree

Även framsoffan har fått ny stoppning och första lager av klädsel. Detta jobb har jag lämnat bort till en specialist för att få det så bra som möjligt. Tomas Koskinen på Appelbergs Sadelmakeri har gjort ett fantastisk fint jobb. Nu väntar vi bara på att oxhudarna skall komma hem. 

ree

Vi släpper de stora jobben och går över till de lite "mindre" småfix.  Ni som följt bloggen vet att jag hade jättestora problem med bromsarna förut. Felet var att jag hade en för stor huvudbromscylinder och jag köpte en billig standard cylinder bara för att testa förra sommaren. Nu har jag fått hjälp av en kompis i USA som fixade en direkt hemleverans av den rätta cylindern från Wilwood. Tack för hjälpen Petter. 

ree

I samband med att cylindern byttes kopplad jag även in den lilla röda ventilen, det är en broms "lookup" för framhjulen. Används när man skall busa lite och göra burn outs. Man låser upp frambromsarna elektriskt samtidigt som man släpper på bakbromsen.

ree

Jag har bytt till en större bättre vattenpump från Edelbrock, denna skall ge ett 40 % större flöde på kylvattnet. 

ree

På plats med alla slangar och kopplingar. 

ree

Ny kylare monterades i slutet på sommaren. men nu har den också fått på sig lite svart färg, detta för att kyla bättre. Den är målad med så kallad kaminfärg, som man normalt använder till braskaminer etc. Nere till vänster ses även den nya placeringen av oljekylaren till automaten och till höger den nya servopumpen. Kylarvätskan är bytt till Evans Classic Cool, en specialvätska utan glykol och den skall klara av en temperaturupp till hela 180 grader.

ree

Motorrummet har även blivit försett med innerskärmar mot hjulhusen, så vi skall slippa få in så mycket skit som stänker upp från däcken. Ballt utan med f-a så opraktiskt. Efter att de passats in mot grenrören har innerskärmarna även blivit lackerade i samma svarta färg som bilen. 

ree

Nya tyglister har satts fast runt dörröppningarna. Dessa måste sättas dit innan innertaket skall monteras. 

ree

Dessa lister limmas och häftas på plats. De är till för att täta för vindbrus och drag mellan dörren och karossen. 

ree

Här ser man listen häftad på plats i karossen. Även takbågarna som innertaket skall fästa i är på plats. Tomas (Sadelmakaren) kommer att komma hit och mäta upp taket innan han syr upp det, sedan skall vi hjälpa åt och spänna det på plats. är inte helt lätt vad jag förstår.

ree

Efter mycket letande har jag äntligen fått tag på panelerna som skall sitta på instrumentbrädan. Jag har haft en fråga ute på vår Facebook gruppen i ett halvår, men till slut var det någon som nappade och hade dessa över. 

ree

Med dessa paneler på plats kunde jag montera min nya retro stereo. Detta är en ny modern stereo med alla moderna grejor men i ett gammalt originalskal. Köpt hos Retro Sound på EBay. 

ree

Med hjälp av min bror Stephan vågade jag/vi göra hål för scoopet som skall monteras. Jag mätte en gång, Stephan mätte en gång till, vi mätte tillsammans och till slut vågad vi börja borra och såga.

ree

Full koncentration här, man vill ogärna slinta eller såga fel i detta läge. 

ree

Titt ut! Nu är det ett hål. 

ree

På plats. Det blev rakt och på rätt plats. Så att luftfiltret under huven kom rakt under hålet. 

ree

Mina gamla huvgångjärn var så slitna och rackliga att det var helt omöjligt att justera in passformen på huven. Dessa är nu bytta och nya fjädrar monterade så att man slipper få huven i huvudet. 

ree

Nya elkopplingar och kontroller för att kunna styra elfläkten och servopumpen inifrån cupen är gjorda. Man kan kontrollera fläkten inifrån, även fast termostaten inte kommit upp i temperatur, är väldigt bra att ha när man är ute och kör cruising och vill ha full kylning från start. Servon kan jag också slå på manuellt, om man till exempel vill flytta bilen i garaget och inte vill/kan starta motorn. Eller om man mot förmodan skulle bli bogserad någon gång.

Det var allt för denna säsong, nu hoppas jag att allt skall lira bättre än förra sommaren och att vi skall våga åka på lite utflykter.  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page