Problem vid byte av ventilkåpor.
- hasseastrom56
- 21 maj
- 2 min läsning

Vi som följt bloggen vet att jag bytte ventilkåpor i vintras. Jag köpte dessa från Australien av alla ställen, men det var de snyggast jag hittade på webben. I Australien säljs Chevrolet under namnet Holden med de har samma motorer i sig som vi har. Där av passar de även på min LM-7 motor. (Även på LS1 motorerna)

Som ni ser på första bilden finns en ventilationsslang på kåpan. Det skall det även göra på min gamla enligt denna bild. Jag kopplade dessa slangar på samma sätt som de satt tidigare. Men det visade sig att när jag startade motorn uppstod ett tjutande/vinande ljud som inte alls lät bra.

Då det kom från passagerarsidan, trodde jag att denna spännrulle till fläktremmen höll på att skära, den hade lite konstiga ljud från sig redan förra året.
Jag kopplade bort fläktremmen men samma ljud kvarstår. Så det är alltså något annat.

För att höra om det kom inifrån motorn och att det kom upp olja till ventilerna skruvade jag upp oljepåfyllningslocket, då visade sig att det var ett sånt undertryck/vacuum i motorn att locket nästa inte gick att lyfta bort och det är helt galet.

Det visade sig att denna slang som är markerad i rätt försökte suga så mycket luft som detta bara gick från gasspjället, där den går in. För att kompensera detta undertryck i motorn.

Så varenda glipa, skarv, klämma här i gasspjället sögs det in luft av allt som bara gick och det var det som gjorde det vinande skrikande ljudet. Tänk dig ibland när du har ett undertryck i ditt hus eller lägenhet, hur det kan tjuta i dörrspringor, så lätt det. Men vad var då orsaken till detta problem, varifrån kom detta stora undertryck?

På förarsidan finns denna anslutning på den gamla ventilkåpan och den skall gå upp till insuget. Detta för att de rökgaser som bildas i motorn skall sugas in i insuget och förbrännas upp. I insuget är det ett kraftigt undertryck för att motorn skall suga i sig allt bränsle, ju mer du gasar desto större undertryck.

Det jag inte visste är att det sitter en strypning inne i denna i slangnippels som sitter ifast i ventilkåpan. På de nya kåporna fanns inte denna reducering utan det vart full fart i hela slangdiametern som gjorde detta undertryck i hela motorn.

Alltså behöver jag en sån här. En så kallad PCV-ventil för slangmontage. Bara att handla och fixa lite nya slangar i rätt dimension så funkade allt……….
Låter enkelt? Jo det gör det alltid när man har lösningen. Efter lite mer undersökning visar det sig att mina nya ventilkåpor är även till för att sitta på den mera kända LS1 motorn och där har de redan denna slangventil monterad från fabrik på denna ventilationsslang. Det är bara på LM7 motorerna som den sitter fast i ventilkåpan.




Kommentarer