top of page

Scoopet


ree

På den riktiga filmbilen finns ett scoop på huven. Detta fyller flera funktioner, dels matas förgasaren med kall luft utifrån via scoopet som gör att motorn går bättre och dels fungerar det som en skorsten och släpper ut värme när man står still. I och med att jag vill likna filmbilen så mycket som går och med ovan funktioner började jag leta var man kan få tag på detta scoop. Går liksom inte att köpa på Biltema......

ree

Efter en hel del letande hittade jag Jocke som bor uppe mellan Hudiksvall och Sundsvall, han bygger bland annat plastbåtar, men även delar till bilar. Han hade gjort en gjutform utefter bilder från filmen, som han bearbetat i Photoshop. Riktigt seriöst jobb. Han kunde tillverkade ett till mig.

ree

Innan det var dags att lämna det på lack så skulle fästen fixas. Jag tänkte inte plasta fast det som många gör med sina scoop. Jag skaffade små vinkeljärn som jag plastade fast på insidan för att sedan kunna skruva fast det på huven. (Där de blå strecken är.)

ree

Slipat och grundlackat inför slutlacken.

ree

Så här vart det när lacken var klar. 

ree

Nu kom det tuffa beslutet, var skall det sitta på huven? Ja! i mitten "Självklar" men försök hitta mitten på en yta som är böjd åt att håll, är inte lätt. Hur långt fram och bak? Var är luftfiltret inne i motorrummet. Finns det stag och förstärkningar på insidan av huven? Bara fram med lasern och digital mätare. 

ree

Som proffsen brukar säga....... Mät sex gånger, såga en !!!! Kloka ord. 

ree

Efter att jag nätt upp allt och kollat det flera gånger kom bror Stephan hit som överkontrollant och en hjälpande hand. Till slut var vi överens om vart det skulle sitta, samt var hålet skulle vara. Det sista han säger till mig innan jag sätter borrmaskinen i plåten på en huv som kostar 25.000 kr. Är du riktigt säker på detta nu????? Skitstövel !!!

ree

När väl starthålet för sticksågen var gjort, fanns ingen återvändo. Nu var det bara att såga på. 

ree

På stadig hand tog jag mig runt hela cirkeln. Ser väldigt koncentrerad ut, men det måste man vara för ett sånt här jobb, ett minsta lilla fel och man får skicka hela huven på omlack. (Dyrt)

ree

Stephan hjälpte till med dammsugaren för att få bort alla metallspån, så vi inte skulle repa lacken.

ree

Titta! Det var ett hål och det ser riktigt runt och fint ut. 

ree

Locket som vi fick bort får vi spara till eftervärlden, om det är någon som vill göra huven till original igen, men det kommer inte att ske på min livstid.

ree

ree

Efter detta är det bara att slipa av kanterna lite grann och sedan ta bort maskeringen. Nu har vi även borrat hålen för fästena.

ree

Monterat och klart. Allt gick bra, inte en enda miss.

Mellan huven och scoopet monterades en tunn kromlist för att få en snygg inramning. 

ree

Vart en lite kaxigare attityd på hela bilen, eller vad tycker ni?

ree

Vet inte vad nästa inlägg kommer att handla om, men jag har några stora grejor på gång i vinter. Dels skall vi få ny klädsel och innertak på plats. Motorn skall lyftas ut för att byta oljepump och i samband med detta skall även styrningen byggas om till servo. Så det finns saker att göra även denna vinter.

 

 

Kommentarer


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page