top of page

LM7 swap del 5 Motormontering

Uppdaterat: 29 apr.


Nu är allt rengjort, målat, polerat och alla nya delar provmonterade. Börjar se ganska bra ut, eller hur?

Innan vi lyfter i motorn har jag tagit bort alla lösa delar samt insuget så den skall bli lättare att få in. Det är väldigt trångt på vissa ställen.

Här håller jag på att montera dit växellådan som skall med motorn ner i bilen.

Här är hela pjäsen i luften och skall nu vinklas ned så att växellådan går ner på sin plats i kardantunneln.

Samtidigt skall jag ha koll på det nya kablaget som kommer inifrån cupen, detta skall till motorns alla givare och sensorer. Några kontakter att hålla koll på.

På torpedväggen och en del av golvet på passagerarsidan har jag satt databoxen samt övriga kopplingsboxar samt säkringshållare för hela det nya motorkablaget.

Här försöker jag dra ut kablaget åt alla olika håll samtidigt som vi sätter motorn på plats. Det blir väldigt tight mot torpedväggen.

Så här nöjd ser man ut när den äntligen har kommit ner på plats och sitter fastskruvad i ramen.

Nu är kablaget på plats och sitter som det skall. Kommer att berätta mer om montaget av själva kablaget i nästa blogginlägg.

Jag fick tips att byta dessa två givare när ändå motorn var lös , de sitter så illa till, att de är nästa omöjligt att byta dem. Den lilla är Cranksensorn, den sitter i blocket bakom startmotorn, den långa är Camsensorn och den sitter längst bak på blocket in mot torpedväggen.

Här är en bild på camsensorn bak på blocket, ni kan tänka er hur lätt det är att komma åt den när man sätter på insuget och drar fram alla ledningar. Det är knaps så man kan se den, en mindre byta den.

Något som också är väldigt trång och nästan omöjligt att komma åt, är dessa oljeledningar till kylningen för automaten. Växellådan till vänster och kardantrumman till höger. Det är inte många millimeter till godo.

På dessa moderna motorer måste databoxen veta hur mycket luft som kommer in i motorn och vilken temperatur den har. Därför måst denna MAF enhet sitta på insuget. Men tanke på att ett luftfilter skall monteras på denna så kommer det inte få plats, för kylaren kommer att vara i vägen. Utan detta kommer att behövas byggas om så småningom, men DO88.se har en massa balla silikonslangar i olika storlekar, krökar och färger.

Förutom luft behövs också kylvatten till motorn, Här är en smart grej som jag hittade hos ICT Billet. Det är ett litet aluminiumstycke som man kan använda som en övergång mellan två olika dimensioner av kylarslang, för ingenting passar ju rakt av…….. Den lilla blå pluggen byter man sedan ut och sätter dit en koppling till det så kallade ånglåset som kommer från toppen.

Så här blev kopplingen till ånglåset.

Nedre delen av kylsystemet är betydligt jobbigare. Uttaget från original vattenpump pekar rakt ut till höger och uttaget från kylaren rakt in i motor. Den kylarslangen som skulle hör måste se ut som en bergodalbana och dessutom är in och utlopp i olika dimensioner. Här har jag lyckats få till det då jag monterat en 60 graders böjd släng som reducerar från 2,5” till 2” (Finns så klart hos DO88.se)

För att få ihop allt så blir det lite kapande och skarvande.

Här ser ni lösningen på problemet, jag hittade ett termostathus med svivel, så jag kunde vrida utloppet från vattenpumpen snett ner och skarva ihop det med slangen från kylaren med hjälp av ett aluminiumrör. Inte världens snyggast, men det funkade.

På växellådan monterades växellägesgivaren som skall skicka signal till mätarinstrument om vilken växel som skall visas i instrumentet. Tog ett tag innan jag fick till alla länkarmar så de kunde löpa fritt oavsett vilken växel som låg i.

Nu är allt på plats och det är dags att starta motorn. Många kablar och slangar blir det. 😊

Men vad nu då. den vill inte starta. Så jäkla trist. Vad gör jag nu? Felsökning.

Efter en dags felsökning så konstaterar jag att denna, den nya Camsensorn var paj. Efter många svordomar och elände lyckades jag till slut byta denna och sätta dit den g:a och då startade bilen.

Men den går som skit, puffar och smäller, skjuter avgassmällar och håller på. Så vad är nu detta. Jo! det skall jag berätta i nästkommande inlägg på bloggen.

 

På nedan knapp kommer du till mitt dokumentbibliotek. Där finns ett detaljerat dokument på hela 7 sidor över vad som behövs vid en LM/LS swap. Bilder, Artikelnummer, Inköpsställen, Priser samt en hel del tips och trix.

 



25 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page