top of page

LM7 swap del 3. Bensinpump med mera.

Uppdaterat: 17 apr. 2024


ree

Med den nya motorn måste bränslesystemet byggas om. Motorn behöver matas med konstant tryck via en elektrisk bensinpump. På den gamla motorn var det en mekanisk pump som drevs mekaniskt av varvtalet på motorn.

Här är den nya elektriska pumpen, denna typ är för montage utanför tanken, men de finns även de som sitter monterade i tanken.

ree

Till denna nya pump skall ett bensinfilter med tryckregulator monteras. Denna som jag hittat är till Corvette och ger ett konstant tryck på 58 psi. Men genom att pumpen pumpar med konstant tryck hela tiden, så måste bensinen ta vägen någon stans när motorn inte behöver all soppa. Därav måste en returledning till tanken finnas.

ree

Här har jag hårdlött med silverlod och satt sätta fast en AN nippel på påfyllningsröret till tanken. På denna skall sedan returslangen från filtret kopplas så att soppan rinner ner tillbaka i tanken.

ree

Efter att ha gjort rent efter lödningen, satt på lite färg och kopplat returledningen, så ser det rätt bra ut.

ree

Även bensinledningen mellan motorn och tanken måste göras om. Här har jag kapat av röret som tidigare gick till tanken och satt dit en AN6 anslutningar för att kunna dra om slangen till utgången på filtret.

ree

Nya filtret på plats med den utgående ledningen (nere i bild) som är kopplad till sopparröret på förra bilden. Både bensinpumpen och filtret sitter monterat bredvid tanken under golvet i bagagerummet.

ree

Kopplingen och returledningen som går från filtret upp till påfyllningsröret till tanken. Även här är det kopplat med AN6 anslutningar. För lätt demontage när man skall byta filter.

ree

Bensinpumpen monterad bredvid filtret och alla slangar är dragna. På trycksidan av pumpen är slangen av högtrycksmodell med spunnet hölje. Vanlig gummislang kan spricka av trycket. Men som ni ser är returen från filtret en vanlig bensinslang, här är det inget högt tryck.

ree

Monterat och klart. Nu är det bara styrspänningen från den nya data boxens relä som skall anslutas.

ree

Min gode vän Petter som bor i USA, var snäll att ta med sig lite fina delar till mig när han var på besök i Sverige. Bland annat ett nytt fäst för generatorn samt en ny spännrulle (Svarta hjulet till vänster) Även den nya vattenpumpen är provmonterad.

ree

På denna bild ser placeringen av generatorn väldigt klumpig ut. Men när allt kommer ner i motorrummet så kommer man förstå placeringen. Det kommer bli trångt.

ree

Nu var utmaningen att hitta en fläktrem som passar till denna konstalation och att dra den på rätt sätt så att vattenpumpen snurra åt rätt håll och att remmen spänner hårt runt generatorn. Jag tog ett vanligt snöre och drog runt för att få ungefärlig längd. Vad tror ni?

Hur lång är remmen? Jo! Det slutade på 190 cm.  Det fanns en rem på Biltema som var 191 cm, blev helt perfekt.

 

På nedan knapp kommer du till mitt dokumentbibliotek. Där finns ett detaljerat dokument på hela 7 sidor över vad som behövs vid en LM/LS swap. Bilder, Artikelnummer, Inköpsställen, Priser samt en hel del tips och trix.



Kommentarer


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page