LM7 swap del 4 Tändspolar
- hasseastrom56
- 26 mars 2024
- 2 min läsning

Så här sitter tändspolarna original på LM/LS motorerna. Inte speciellt snyggt med spolar och massa kablar uppe på toppen av motorn. Dessutom så täcks de inte av plastkåpan upp på insuget. Tror att vissa Corvette motorer har kåpor över dem.
Det finns också nya ventilkåpor som är ”dubbla” där man gömmer spolarna inuti. Jag får ej plats med detta på vä. sida, där mitt bromsservo sitter, så jag har valt att flytta den helt.

Jag valde att köpa detta rack från ICT Billet, där man ställer spolarna på högkant, vilket gör att de tar mindre plats och lättar att gömma.

Som alltid från ICT får man en detaljerad montageanvisning.

Är man lite händig och har tillgång till lite verkstadsutrustning kan man lätt göra dessa fästen själv.

Ett rack monterad och klar. Mina tändspolar är inte de snyggaste, men de får duga tills vidare, kommer att byta till röda snygga nästa vinter.

För att kunna fästa denna rack ner under motorn vid sidan av oljetråget tog jag ett vanligt vinkeljärn och svetsade fast ett par öglor som sitter på skruvarna till tråget.

På med lite rostskyddsfärg och sedan svart lack på det. Så vart det riktigt snyggt och bra.

När jag flyttar ner tändspolarna på detta vis måste även tändkablarna göras längre. Köpte även dessa från ICT. De är färdig gjord i den änden, den som skulle ner i tändspolen. Sedan man klippa rätt längd och pressa på nya tändstiftshattar.

Det är inte helt lätta att montera dessa tändhattar. Här har jag fått låna en riktig presstång för detta av en kompis, utan den går det inte. Behövs också silikon pasta och spray för att få på tändhylsorna på kablarna.

Nu har grejorna kommit på plats och racken är monterade ner under grenrören vid oljetråget. Ser lite bättre ut än på första bilden. Eller hur?

Bra med denna sats av tändkablar från ICT är att det följer med tändhattar i 90, 45 gr. och helt raka. Som ni ser här på vä. sida är det för trångt mot styrservon för att få mer kablarna, då var det bra med raka hattar, så jag kund edra dem en annan väg.
Här ser ni också vad trångt det är mellan ventilkåpan och servoklockan för att göra denna montering med dubbla ventilkåpor som jag pratade om i början.

Något som man också måste skaffa sig, är dessa extension kablar till tändstyrningen. Original kablaget är gjort att spolarna skall sitta uppe på ventilkåporna, så de kommer inte att räcka. Köpte dessa på EBay. Finns i olika längder, beroende på var man sätter sina tändspolar.

Vill man snygga till det lite till finns dessa kablar som är till tändspolarna, de är gjorda så att matningskabeln går ut åt ett håll. Originalkabel är med kontakten på mitten och är ganska bökig och svår att böja/bända till. Även dessa är köpta på EBay, kostad några hundringar.
Det var allt för denna gång, får se vad som kommer next, på to do listan.




Kommentarer