top of page

Donatorbil


ree

 


Efter att Mats Appelgren (motorbyggaren) Var här och tittat på min gamla motor och dömt ut den totalt, fanns inte mycket att göra åt den. Första förslagsbudgeten låg på c:a 60.000 kr. På tok för mycket för min budget.

Efter att kollat runt med alla mina kontakter, slutade det med att det blir nog en hel ny motor. Fick nys om en donatorbil med motor enligt bild. En ML7/LS1.

ree

För att skingra tankarna tog jag jullov från garaget och for upp till fjällen över jul och nyår. Det vart en spännande resa med vår ID3 i snöstorm. Så här såg bilen ut när vi äntligen kom fram efter 8 timmar res till Sälen. Det var -29 gr, skall tilläggas.

ree

Under semestern blev det ändå en del studerande på Facebook om olika motorbyten. Här ser ni en LS1 Corvette motor som sitter i en Cheva -55:a. Ser ganska snyggt ut.

ree

Väl hemma så började jag kolla upp den donatorbil jag fått nys om. Det var en Chevrolet Avalanche som var krockskada, men motorn hade klarat sig bra. Jag kunde få köpa hela bilen för 30.000 Kr. Passade plånboken lite bättre och förhoppningsvis går det att sälja av lite prylar som jag inte behöver.

ree

Med hjälp av bror åkte vi långt ut på Värmdölandet och hämtad upp bilen. Den var både stor och tung (2750 kg). Tur att jag fått lånat en rejäl dragbil av Niclas Nordkvist på VW Transportbilar i Akalla. Vi tuffade hemåt i c:a 50 km/tim med ett svajade släp.

ree

Väl hemma kunde jag mer i detalj se hur bilen såg ut. Konstaterade snabbt att den får vi inte in i garaget, utan nu blir det vintermeck.

ree

Trots sin skada var bilen körbar, så jag kunde kolla hur motorn och automatlådan fungerade. Hann även med att läsa ut lite data ur bilen. Den har gått nästa 23.000 mil.

ree

Efter en kall dag med snöväder hade jag i alla fall lyckats riva bort den skadade fronten för att mötas av ett virvar av kablar och slangar.

ree

Kan ni första att det behövs så här mycket kabel för att köra en bil. Ännu värre är hur jag skall kunna reda ut detta till att sätta in i min bil. Vad har jag givit mig in på?


ree

Till slut hade jag lyckats klippa ”navelsträngen” och fått loss motorn. Jag ser lite bister och trött ut, men det får man gör efter att legat ute i snön och kylan i en vecka.

ree

Motorn var så stor och lång att det gick bara inte att lyfta ut den som den var, Här har jag tagit bort hela insuget på motorn för att få mera plats att lyfta. Vi får prova en gång till i morgon.

ree

Nu ser det ut som vi skall få upp oljetråget över framaxeln för att få ut motor och växellådan.


ree

Så här stor var ”aset” när vi väl fick ute den. Växellådan och fördelningslådan för 4-hjuldrifen är mer än dubbelt så lång som motorn.

ree

Med bästa hantlangaren Lotta kunde vi hjälpas åt att få ut motor och lådan trots is och snö på backen.

ree

Fick passa på och gör en ordentlig rengöring av allt innan jag kunde lyfta in allt i garaget för lite trevligare meck.

ree

Tog även bort fördelningslådan (den för 4-hjulsdrift), så att det skulle bli lite lättare att hantera resten av bitarna.

ree

Nu lyfter vi in resten i garaget

ree

Väl inne i garaget kund jag även ta bort växellådan från motorn. Ganska skitig på utsidan men ser bra ut på insidan.

Nu börjar arbetet med att ta bort alla slangar och kablar som inte behövs eller skall bytas ut. Göra rent, snygga till, fräscha upp. Ni kommer väll ihåg första bilden på inlägget. Det är målbilden, får se om jag kommer dit. Fortsättning följer.

Kommentarer


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page