top of page

Byte växellåda del 2


ree

Nya lådan hemma, här bredvidden den g:a TH 350 till höger.

ree

Nya fästen inhandlade för att fästa den så kallade TV kabeln. (Kick down wire). Ny oljesticka, samt kontakt till Lock upen. Det mesta inköpt på Ebay och Amazon.

ree

Kontakt ansluten till lådan, stiftet där det vita strecket är skall anslutas till 12 volt för att lock upen skall gå in.


ree

Även förberett för knapp till lock upen.

ree

AN kopplingar för extern oljekylare klara. Har även märkt ut vad som är in och ut, då jag skall installera en tempmätare på utgående ledning för att ha koll på värmen i lådan.

ree

Även denna bit från växelspaken måste bytas ut, för att få fyra växellägen i stället för tre. Måste får tag i en bit som är stansad med 700 i stället för denna 350. (Den nya lådan heter TH700)

ree

I och med att det nu blev motorbyte, så vart det funderingar på hur man skulle göra med alla mina växellådor. Här har vi hela paketet som jag tog ut från donatorbilen, motor, låda och fördelningslåda.

ree

Min första tanke var att sätta i den 700 lådan som jag precis köpt och sälja 4L60E lådan samt fördelningslådan. Tyvärr så passar inte 4L60E på bilen utan ombyggnation. Utgående axel är inte är gjord för kardan utan för att passa på fördelningslådan. Här är bild på själva fördelningslådan.

ree

4L60E lådan utan fördelningslåda, det är en rejäl bjässe.

ree

Här ser man tydligt skillnaden på dem. Efter att ha pratat med flera bilbyggare, var det att föredra att köra med denna 4L60E (E står för elektrisk) istället för den mer mekaniska TH700 lådan. Då den nya motorn blir modern med massa elektronik så kommer den att fungera bättre med E-lådan.

ree

Jag kontaktade Krister på Crappo´s garage för att se vad det skulle kosta att bygga om E-lådan för kardandrift. Priset skulle hamnar någonstans mellan 12-15.000 Kr. beroende på vad för delar som bör bytas samtidigt.

ree

Nu är den ombyggd och klar, samt förstärkt för att klara effekt upp till 5-600 Hk.

ree

Nu sitter den ihop med motorn och skall provmonteras i bilen. Bland annat skall en ny balk göras som håller lådan i bakkant.

Vad hände då med de andra lådorna?

Den nya TH700 lådan sålde jag vidare utan att ha använt den, lyckades få tillbaka pengarna som jag köpte den för.

TH 350 lådan som satt i bilen förut, blev också såld.

Så nu blir det en modern motor från 2005 med överstämmande låda. 

 

 

Kommentarer


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page