top of page

1000 timmas jobb

Uppdaterat: 1 mars 2024


ree

Idag passerar vi 1000 timmar i byggtid och det är många timmar kvar. Det tar lite tid att renovera och bygga en hel bil. Här kommer en liten resumé på vad som hänt fram till idag. Bilen hämtades hem från en lada i Mjölby i september 2019. Välkommen ut Sandy

ree

Ganska snart börjades arbetet med att slipa bort gammal rost för att se hur det såg ut under all färg och rost.

ree

Efter att ha demoterat så mycket som möjligt och kollat upp vad som behöver bytas och införskaffas, fick Sandy åka på vintervila fram till maj 2020. Bror Stephan och jag körde ner henne till Washtec:s filial i Ljungby, där jag fick hyra en plats i varmgarage med låst och larm till bra pris.

ree

Under vintern renoverades alla små delar, så som lysen, lister m.m. 

ree

Däck och fälgar kom hem från USA

ree

Grenrör och avgassystem byggdes.

ree

Väl hemma igen på våren 2020, började jobbet med att byta ut rostiga delar i golvet. 

ree

Tröskel på vänster sida byttes i sin helhet.

ree

Dragkrok från en VW Passat inhandlas och byggdes om för att passa i ramen.

ree

Motor och växellåda plockades ut. 

ree

Torpedväggen byggdes om för att rymma den stora V8:an, en motor på 7,4 liter eller 454 cui

ree

Alla lösa delar blästrades antingen i blästerskåpet eller utomhus under sommaren 2020. Här blästras växellådan med glaspulver, så att aluminiumet blir rent och fint. 

ree

Skärmar, dörrar och huvar togs bort och slipades plåtrena för att se om det fanns rost och gamla lagningar under färgen.

ree

På hösten 2020 togs karossen bort från ramen och sattes upp i en så kallar karossnurra. 

ree

Alla gamla delar togs bort från ramen.

ree

Upptäckte att något djur som tyckte om nötter hade bott inne i ramen, här är en del av hans skafferi. plockad säkert ut 10 gånger mer än detta. 

ree

Här har jobbet med att bearbeta bort all rost på taket med kemisk behandling börjat. Medlet heter X-Rost och är mycket effektivt.

ree

Efter att upptäckt en större krockskada på vä. bakskärm och ett par stora bucklor på taket. I februari 2021anlitade jag Larssons Customizing i Nyköping för hjälp. Henrik är en riktig trollkarl, otroligt hur bra han fick till det. 

ree

Man tror inte det är samma bil. Imponerande.

ree

Att slipa rent hela underredet från rost och gammal underredsmassa var ett riktigt skitjobb

ree

Här har jag vänt bilen upp och ner i karossnurran för att behandla innertaket med X-Rost och sedan slipning på det. Allt går att få rent, bara man vet hur man skall göra.

ree

I väntan på att få hem delar till ramen från USA Vare det stiltje några månader i garaget, då passade jag på att bygga ny inredning till bagagerummet, dessa skivor skall sedan kläs med tyg. 

ree

När väl alla delar från USA kommit i slutet på sommaren 2021, började arbetet med att göra iordning ramen. Här är delarna som skall vara till den nya bakvagnen, en så kallad 4-link.

ree

Nu började ett febrilt arbete under sensommaren och hösten att få allt klart, Mycket svetsande och mätande blev det innan bakaxeln satt på plats.

ree

Ny framvagn monterades med nya coil over dämpare. 

ree

Nu sattes karossen på ramen igen för att passa in de nya skärmkanterna tillsammans med den nya bakvagnen och de nya hjulen. 

ree

Efter att Testa vart och besiktigar ramen och hela nya hjulupphängningen, så kunde jag plocka ner allt igen och lämna ramen på blästring och lack hos Allbläster i Länna. 

ree

För att fortsätta med jobbet på karossen innan vintern slår till inhandlades ett stort partytält på Jula.

ree

Jag hyrde även en stor blästerutrustning, så att vi kunde blästra hela bilen under och inuti, samt alla lösa delar. Detta var ett riktigt monster, men efter 14 timmars jobb var allt klart. 

ree

Resultatet blev väldigt häftigt. Det ljusgråa är renblästrad metall. 

ree

Dags att få på lite färg på allt. Nu börjar man se nöjd ut.

ree

Även cupen fick ny färg

ree

Efter många, många, många timmars slipning av karossen, dörrar, skärmar och huvar var det äntligen dags att skicka iväg Sandy på lack i mitten på december 2021

ree

Nu får Lackeringsbolaget i Tumba ta över. 

ree

Nu fortsätter arbetet med ramen och motor, växellåda samt bakaxel. Här har jag också dragit alla ledningar utefter ramen för bensin, bromsar och el. 

ree

Fick hem en laddning av delar från Tri-Five i Bålsta. En massa olika packningar och lister till hela bilen, skall vara nya till dörrarna, fönsterrutor och bagagerum, nytt elsystem, nya rutor, ny grill och ny defroster, för att nämna en del. 

ree

I väntan på att karossen skall bli klar, sker en massa små uppdateringar. Här har jag till exempel renoverat ventilationsrutan med nya lister och nytt glas. 



ree

Karossen har fått på sig ett första lager med epoxy primer, efter detta skall de gå över karossen och se vad som behöver justeras (Där jag slarvat/missat) för att sedan lägga på ett lager primer och därefter slutfärgen.

Mer om detta kommer säkert i nästa inlägg på bloggen. Troligen blir den färdiglackad och kommer hem början på februari 2022. Då startar den stora slutmonteringen, så får vi se om det blir 1000 timmar till........... 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page