top of page

Kylningsproblem

 

ree

 Nu när jag köra runt lite med bilen har jag upptäck att motorn blir väldigt varm, efter en kort tids körning, det innebär att kylsystemet inte fungerar optimalt. Här kommer ett inlägg om detta. I slutet på detta dokument finns en länk till ett mer detaljerat dokument med tips och råd på vad jag har hittat på.

Först tar vi och tittar på lite g:a delar som följde med bilen, här har vi kylaren, som är av någon eftermarknadstyp (fabrikat okänt) Man ser att den har läkt och läcker utefter bägge kortsidorna, vilket tyder på sprickor i kylelementen. När jag spolade rent den, så kom det ut väldigt mycket "sörja" som låg i botten på den. Jag insåg att en ny måste dit. 


ree

Vattenpumpen är blank och fin, men status på den är okänt. Efter tips från fler är att man kör med en pump som har ett högre flöde än standarpumparna. Så en sådan beställdes hem.


ree

Här är nya pumpen, men NU kommer en frågeställning som jag fortfarande inte löst. Är detta rätt pump? Det är inte lätt att förstå counterclockwice och clockwice när man skall beställa från en katalog. Vad är standard rotation och revers rotation. Vill du veta mer kan du läsa om det i detaljdokumentet, som går att ladda ner i slutet av detta dokument.


ree

 Här sitter nya pumpen i alla fall på plats, med in och utgående slangar till defrostern. 


ree

 Även termostathus men ny termostat byttes. Termostaten öppnar nu vid 70 grader istället för 90 som är standard.


ree

Jag fick även tips om att sätta dit ett större nedre remhjul, alltså det som sitter på vevaxeln, detta gör att utväxlingen på pumpen blir större. Större hjul än så går inte att få in. Redan nu tog de i varandra, så jag fick slipa av det övre hjulet lite. 


ree

Här är en bild på det g:a remhjulet. Det nya remhjulet är lika stort som det svarta dämphjuler. Det blir en viss skillnad i utväxling.


ree

 Följden av ett större remhjul blev att fläktremmen blev för kort, alltid är det några nya överraskningar.   

 

ree

Denna kylare skulle vara klar för montering framför kylarramen. "Bolt on" som det kallas. Nej, Nej! Fästjärnen var 2 cm för korta på varje sida. Det var bara att börja konstruera nya fästen till kylaren och elfläkten. Även oljekylaren fick ny plats till vänster. Allt på plats efter 12 timmars jobb.


ree

Nu kommer vi till en ny spännande del i uppdateringen. Elektriska kylfläktar. Efter tips från flera håll visar det sig att elfläktar från Volvo är något i hästväg. Kan man tänka...... från en Volvo. Jag har köpt min fläkt från ett racingföretag för dyra pengar, den på övre bilden och den nedre är från Volvo. Ni ser ju skillnaden på fläktbladen, lägg därtill att den snurra med minst dubbla hastigheten, då blir det luftflöde.

 

ree

 Det är inte helt lätt att koppla in dessa fläktar som går på olika hastigheter samt att de kräver väldigt mycket ström Detta är ett relät som behövs. Kopplingsschema över detta kan du finna i detaljdokumentet.

 

ree

Jag tog originalkåpan från Volvo och kapade av den lite här och där så den fick plats på kylaren, det vart riktigt bra, nu suger fläkten hela kylarytan. 


ree

Ett lite större problem var att hitta kylarslangar som passar, för inget är standard längre. Varken längd, krökar eller dimensioner. 


ree

Men denna, den nedre var ett elända att hitta rätt. Tror att jag testade med sju olika slangar med olika böjningar, men denna vart bäst om man kapade bort lite i varje ända, blev ett litet veck på den, men det skall inte spela någon roll för flödet. 


ree

 Dagen efter att allt var på plats gick testturen till utställning Classic Car & Custom på Sundby Gård. Temperaturen låg och pendlade mellan 95-85 grader (Helt perfekt) Nu hoppas vi att detta med kokande motor är ett minne blått. 

Här kan du ladda mer det detaljerade dokumentet för att mera tips och trix, samt artikelnummer och pris på de delar som jag köpt. Schemor och kopplingsanvisningar.


 

 

 

 

Kommentarer


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page